Why?

Focus on Problems vs. Focus on Solutions

One of the most memorable case studies on Japanese management was the case of the empty soap box, which happened in one of Japan’s biggest cosmetics companies. The company received a complaint that a consumer had bought a soap box that was empty.

Immediately the authorities isolated the problem to the assembly line, which transported all the packaged boxes of soap to the delivery department. For some reason, one soap box went through the assembly line empty. Management asked its engineers to solve the problem.

Post-haste, the engineers worked hard to devise an X-ray machine with high-resolution monitors manned by two people to watch all the soap boxes that passed through the line to make sure they were not empty. No doubt, they worked hard and they worked fast but they spent whoopee amount to do so.

But when a rank-and-file employee in a small company was posed with the same problem, did not get into complications of X-rays, etc but instead came out with another solution. He bought a strong industrial electric fan and pointed it at the assembly line. He switched the fan on, and as each soap box passed the fan, it simply blew the empty boxes out of the line.

Moral of the story: KISS (Keep It Simple,Stupid)
i.e. always look for simple solutions. Devise the simplest possible solution that solves the problem. So, learn to focus on solutions not on problems.

“If you look at what you do not have in life, you don’t have anything”
“If you look at what you have in life, you have everything”

PS: Simple Guy = Simple Idea

The Pebble Story

Many years ago, when a person who owed money could be thrown into jail, a merchant in London had the misfortune to owe a huge sum to a money-lender. The money-lender, who was old, ugly and wicked, fancied the merchant’s beautiful teenage daughter. He proposed a bargain.

He said he would cancel the merchant’s debt if he could have the girl instead. Both the merchant and his daughter were horrified at the proposal.

So the cunning money-lender proposed that they let Providence decide the matter. He told them that he would put a black pebble and a white pebble into an empty money-bag and then the girl would have to pick out one of the pebbles. If she chose the black pebble, she would become his wife and Her father’s debt would be cancelled. If she chose the white pebble she would stay with her father and the debt would still be cancelled. But if she refused to pick out a pebble, her father would be thrown into jail and she would starve.

Reluctantly, the merchant agreed. They were standing on a pebble-strewn path in the merchant’s garden as they talked and the money-lender stooped down to pick up the two pebbles. As he picked up the pebbles, the girl, sharp-eyed with fright, noticed that he picked up two black pebbles and put them into the money-bag. He then asked the girl to pick out the pebble that was to decide her fate and that of her father.

Imagine that you are standing on the path in the merchant’s garden.

What would you have done if you had been the unfortunate girl?

Refuse to take a pebble?

Point out that there are two black pebbles in the bag and expose the money-lender as a cheat? Take a black pebble and sacrifice yourself in order to save your father from prison?

None of the suggestions in this situation is very helpful, for if the Girl does not take a pebble her father goes to prison, and if she does take a pebble, then she has to marry the money-lender.

NOW, THINK LATERALLY! What do you think the girl did??

The girl in the pebble story put her hand into the money-bag and drew out a pebble. Without looking at it, she fumbled and let it fall to the path, where it was immediately lost among all the others. “Oh, how clumsy of me,” she said, “but never mind – if you look into the bag you will be able to tell which pebble I took by the Colour of the one that is left.”

Since the remaining pebble is of course black, it must be assumed that she had taken the white pebble, since the money-lender dare not admit his dishonesty. In this way, using lateral thinking, the girl changes what seems an impossible situation into an extremely advantageous one!

MORAL OF THE STORY:

Most complex problems do have a solution it is only that we don’t attempt to think. SO START THINKING…

Kenapa Raya?

Kenapa nak raya baru nak beli baju baru? Hari biasa tak ada jual ke?
Kenapa nak raya baru nak cat rumah? Kenapa tak cat sebelum tahun baru?

Kenapa Masjid penuh bila hari raya? Kenapa sembahyang Jumaat tak penuh?

Kenapa hari raya orang datang rumah aku? Hari biasa tak boleh datang ke?

Kenapa hari raya baru nak minta maaf? Kenapa dah buat salah tak minta maaf automatik?

Kenapa hari raya baru pakai baju melayu? Hari biasa tak boleh pakai ke?

Kenapa hari raya baru nak kasi zakat kat budak-budak? Hari biasa tak boleh kasi ke?

Kenapa hari raya baru ziarah kubur? Hari biasa kubur tutup ke?

Kenapa hari raya baru ada ketupat? Hari biasa tak ada jual daun ketupat ke?

Kenapa hari raya baru ada kuih tart dan makmur? Hari biasa orang malas nak buat ke?

Kenapa hari raya baru ada lagu raya? Hari biasa tak boleh dengar ke?

Kenapa banyak kenapa ni? Entah kenapa banyak kenapa kenapa….

Kisah Benar Untuk Dijadikan Iktibar

Seorang doktor di Amerika Syarikat telah memeluk Islam kerana beberapa keajaiban yang ditemuinya dalam penyelidikannya. Dia amat kagum dengan penemuan tersebut, sehingga tidak dapat diterima oleh akal fikiran. Dia adalah seorang doktor neurologi. Setelah memeluk Islam, dia amat yakin akan perubatan secara Islam dan dengan itu telah membuka sebuah klinik yang bertemakan “Perubatan Melalui Al-Qur’an”. Kajian perubatan melalui Al-Qur’an membuatkan ubat-ubatannya berteraskan apa yang terdapat di dalam Al-Qur’an. Di antara kaedah-kaedah yang digunakan termasuklah berpuasa, madu lebah, biji hitam (black seed) dan sebagainya.

Apabila ditanya bagaimana dia tertarik untuk memeluk Islam, maka doktor tersebut memberitahu bahawa semasa beliau melakukan kajian urat saraf, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak masuki oleh darah. Padahal setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal.

Setelah membuat kajian yang memakan masa, akhirnya beliau mendapati
bahawa darah tidak akan memasuki urat saraf di dalam otak manusia melainkan pada ketika seseorang itu sedang sujud semasa mengerjakan sembahyang. Urat tersebut memerlukan darah hanya untuk beberapa sukatan yang tertentu
sahaja.

Ini bermaksud bahawa darah hanya akan memasuki urat tersebut mengikut
kadar sembahyang waktu yang diwajibkan oleh Islam. Begitulah keagungan ciptaan Allah.

Jadi barang siapa yang tidak menunaikan sembahyang, maka otaknya tidak
akan dapat menerima darah yang secukupnya untuk berfungsi secara normal.

Oleh yang demikian, kejadian manusia ini sebenarnya adalah untuk
menganuti agama Islam ‘sepenuhnya’ kerana sifat fitrah kejadiannya memang telah dikaitkan oleh Allah dengan agama-Nya yang indah ini.

KESIMPULANNYA

Makhluk Allah yang bergelar manusia yang tidak bersembahyang, apatah lagi yang tidak beragama Islam, walau pun akal mereka berfungsi dengan secara normal tetapi sebenarnya dalam sesuatu keadaan mereka akan kehilangan pertimbangan dalam membuat keputusan yang normal.

Justeru itu, tidak hairanlah jika manusia ini kadang kala tidak segan silu untuk melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan fitrah kejadiannya, walau pun akal mereka mengetahui bahawa perkara yang akan dilakukan itu adalah bersalahan dengan kehendak mereka. Inilah adalah kesan daripada ketidakupayaan otak mereka untuk mempertimbangkan akan perbuatan mereka itu secara lebih normal. Maka dengan itu tidak hairanlah timbulnya bermacam-macam gejala-gejala sosial masyarakat masakini.

Dari itu, marilah kita bersama-sama mengambil ikhtibar daripada kisah di atas. Ambillah Islam secara menyeluruh dan bukannya secara berdikit-dikit.

Dipetik daripada Arab News, 7 Januari (atau Februari) 1987.

Perkara-Perkara Yang Tak Sepatutnya Dibuat Di Bulan Ramadan

 

Wow.. Ramainya Orang…

1. "Tak Sembahyang, Tak Usah Puasa"
Setiap tahun mesti ada suara-suara yang berkata "Tak Sembahyang, Tak Usah Puasa" di corong radio. Ini hanya suara-suara hasutan syaitan untuk mematahkan semangat kita dari berpuasa. Dengan hanya berniat sahaja kita sudah mendapat pahala, inikah berpuasa tanpa sembahyang.

2. "Tak Pergi Masjid Untuk Terawih?"
Kenapa hendak pergi ke masjid kalau masjid itu jauh dari kawasan rumah? Bukankah ini membazir wang sahaja kalau harus menaiki kenderaan untuk ke masjid? Terawih boleh dilakukan seorang diri atau beramai-ramai dirumah.

3. Membeli Makanan Di Bazar
Setiap tahun mesti ada orang yang kata makanan itu kurang/lebih garam, kurang/lebih gula. Sudah tentu penjual itu berpuasa dan tidak dapat merasa masakan mereka, kenapa kita masih juga pergi membeli makanan mereka? Bila rasa tak sedap, makanan itu akhirnya ke dalam tong sampah. Membazir lagi! Seharusnya kita membeli sedikit dahulu sebelum memborong makanan mereka.

4. Majlis Iftar
Menarik sungguh artikel "Berbuka Apa Seratus Seorang?". Kenapa harus kita berbuka puasa di restoran dan hotel? Kalau nak berbuka diluar, pergilah saja kekedai makanan. Kita seharusnya mengelak dari membazir dibulan ramadan. Tak gunalah berpuasa jika berbuka berlebih-lebihan (untuk yang pergi berbuka ala buffet).

 

Diharap kita boleh mengelakkan dari membazir di bulan yang mulia ini. Amin.

Do I Adore Cristiano Ronaldo?

A new friend of mine from facebook asked me this question. He said that all Manchester United’s fans adore Cristiano Ronaldo.

I do not admire him very much. Congratulation to him for scoring 42 goals last season, but he won’t be scoring that much this season. Congratulations to him for being named FIFA World Footballer of the Year, Ballon d’Or for the European Footballer of the Year, Football Writers’ Player of the Year, PFA Player of the Year and FifPro World Player of the Year; but he won’t be getting all that again next year.

If I’m Sir Alex Ferguson, I would sell him at the end of this season if the price is right. I won’t accept offers less than £100 million (rumours said that Real Madrid is willing to shell out 85 million Euros for him). I think Manchester City will spend more than that for the Portugal star. Then I will give Luís Carlos Almeida da Cunha (Nani), Park Ji-Sung and Zoran Tosic a chance to be the next Player of the Year.

Anyway, I still think Cristiano Ronaldo is better than Kaka, Lionel Messi and Fernando Torres last season. I dare say that the 3 can’t score 42 goals in a season.

Cristiano Ronaldo goals statistics (2007/08):
English League – 31 goals/34 games
Cup – 3/3
League Cup – 0/0
Europe – 8/11
Other – 0/1
Total – 42 goals/49 games

Lionel Andrés Messi goals statistics (2007/08):
Spanish League – 10 goals/28 games
Europe – 6/9
Total – 16 goals/40 games

Fernando José Torres Sanz goals statistics (2007/08):
English League – 24 goals/33 games
Europe – 6/11
Total – 33 goals/46 games

Ricardo Izecson dos Santos Leite (Kaká) goals statistics (2007/08):
Italian League – 15 goals/30 games
Europe – 3/9
Total – 19 goals/41 games

What Time Is It? Tiger Time?

Haha…Nolah.. Is it Marriage Time? No idea.

APA SIAK? I don’t think it a good reason to get married if:
– You think you are getting old
– Your family members keep telling you to get married
– Peoples asked you when you getting married
– Your friends and relatives got married and have kids already

I think I will only get married when:
– I got a secure income
– I got someone who can endure my mother nagging
– I got someone who can take care of me and my parents
– I am ready

A marriage is not as simple as you think. It is like going to Mecca to perform the Hajj. Although I got the money to do the pilgrimage or to get married, there are things you need to prepare and plan.

Sebulan Setelah Tsunami

Tahun 1994, aku ke Sembawang beach bersama 2 temanku. Rancangan kami untuk memancing dan overnite disana.

Jam menunjukkan 1 pagi. Temanku mengajak pergi menjala udang. Sampai ditepi pantai, air laut nampak tenang aje, tiada ombak. Kami diterangi oleh cahaya bulan yang dirindui pungguk. Aku meletakkan radioku di tepi pantai. Kami pun turun ke laut hingga ke paras pinggang. Sementara temanku menjala, aku memerhatikan disekelilingku, takut2 manalah tahu ada ikan jerung atau buaya menjerma secara tiba2, seperti perpatah orang melayu "Air Yang Tenang, Jangan Sangka Tiada Buaya". Kalau ikan duyung yg menjerma, tak apalah… orait pe, boleh ajak kahwin.

Banyak jugak udang dan anak ikan todak yg dapat ditangkap. Sedang kami asik menjala, tiba2 aku perasan yg pembelah langit (horizon line) semakin meninggi. Setelah memerhatikannya selama beberapa saat di bawah cahaya bulan, aku perasan yg ombak setinggi paras kepala sedang menuju kearah kami. By this time, temanku pun dah nampak ombak itu lalu menyuruh aku menyelamatkan radio aku yg berada di tepi pantai sementara dia menarik keluar jalanya.

Aku berlari sepantas "Joe Kilat" untuk menyelamatkan radio ibuku. Tapi malang, baru saja aku menyentuh radio itu, ombak tadi sudah pun sampai dibelakangku dan menolak aku dan membasahi radioku itu.

Aku memusing ke arah pantai dan mencari temanku tadi. Syukur, dia selamat dan hanya basah kuyup.

Tragedi tadi mengingatkan aku pada tragedi 26 Dis 2004. Sudah lebih sebulan tragedi tsunami melanda negeri2 Asia. Aku dapat rasakan pengalaman mereka menempuh hari mati mereka, walaupun ombak yg aku alami taklah setinggi 5 tingkat.

Apakah sebab disebalik tragedi 26 Dis ini? Ada org yg berkata, Allah sedang menunjukkan kebesarannya dengan menghacurkan segala benda kecuali "Rumah Allah". Ada org yg berkata, ini balasan org2 yg menyambut Hari Natal. Ada org yg kata ia disebabkan oleh sekumpulan manusia yg membuat maksiat di tanah suci di Aceh, dan terbaru sekali mereka berkata ia disebabkan oleh experiement negeri Amerika untuk menghasilkan bom dasar laut yg lebih hebat dari bom nuclear.

Bagi aku ada hikmat disebalik peristiwa ini.

a) Peperangan saudara terhenti dinegara2 yg terjejas. Peperangan di Aceh dan di Sri Langkah terhenti. Peperangan antara orang islam dengan org buddha di selatan Thailand pun tak kedengaran lagi.

b) Sifat tolong menolong. Ramai yg tak pernah menderma, alih2 turut menyumbangkan wang mereka. Ramai jugak yg pertama kali tampil menjadi relawan di RC dan badan2 bantuan untuk membantu membungkus pakaian2 yg didermakan.

c) Ruang rumah menjadi lebh luas. Pakaian2 yg lama terperuk didalam almari akhirnya dapat digunakana lagi. Lega otak aku ketika melihat ibu aku mengeluarkan pakaian2 dan kain2 yg sudah lama tidak digunakannya didermakan kepada mangsa2 tsunami.

d) Makanan laut turun harga sebab ramai yg takut nak makan. Pada hari raya aidilalha, aku dapat memakan banyak udang yg gemuk2. yum.. yum..

e) Daging2 korban yg selalunya dibazirkan (mereka ni selalu ambik daging korban ni, simpan dalam peti sejuk dan 2-3 bulan kemudian mereka menghumbangkan kedalam tong sampah) dapat diberi kepada org2 yg tak mampu nak membeli daging.

f) Banyak kerja kosong terdapat dinegeri2 yg terjejas. Yg still unemployed tu bolehlah apply kerja kat sana ya….

g) Penduduk bumi Allah ini berkurang sebanyak 170 000 org. Maknanya kita dapat lebih udara segar dan keluasan bergerak.

h) Org2 ditempat2 yg terjejas mendapat durian runtuh. Dulu mereka memakai baju koyak sana sini, tapi sekarang mereka mendapat baju "baru" (memang baru pe, org kita pakai baju 2-3 kali je lepas tu tak nak pakai lagi). Kalau dulu mereka kais pagi makan pagi, sekarang mereka tak payah kais2 lagi.